CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 25, 2011

BY SERULING SENJA..


Doa Buat Sahabat


Segala puja dan puji itu hanya milikmu wahai Tuhan penentu segala takdir. Selawat dan salam buat Rasul junjungan petunjuk sepanjang zaman, Nabi Muhammad s.a.w dan ahli keluarga serta para sahabatnya yang umpama bintang-bintang bergemerlapan.

Ya Allah…
Dalam perjalanan kehidupan ini telah Engkau jadikan bagiku seorang teman. Sedangkan ia adalah diluar jangkaan dan sangkaan hambaMu ini. Aku tetapkan baginya satu peraturan yang hanya Allah yang akan menentukan segalanya.

Ya Allah…
Dalam kekalutan begini, dia pergi menyendiri dan hanyalah dititipkan suatu pesanan melalui seorang teman buatku. Dimanakah salahku wahai Tuhan dan tunjukkanlah dimana silapku. Jangan Engkau biarkan aku begini tanpa diketahui apakah kesalahan yang telah aku lakukan terhadapnya.

            Ya Allah…
            Walau apa pun takdirMu keatasku, maka disaat ini aku tahu dia perlukan pertolongan. Oleh itu wahai Tuhan, aku dengan penuh rasa kehambaan yang penuh kehinaan memohon padaMu bagi pihaknya, kerana dia adalah sahabatku.

            Ya Allah…
            Ampunilah daku dan sahabatku dan masukkanlah kami kedalam rahmatMu dan Engkau adalah Tuhan yang maha penyayang.

            Ya Allah…
            Jangan Engkau tinggalkan untuknya suatu dosa melainkan telah Engkau ampunkan. Dan tiada suatu aibnya, melainkan telah Engkau tutupinya. Tiada suatu dukanya melainkan telah Engkau hilangkan daripadanya. Tiada suatu hutangnya melainkan telah Engkau bayarkannya. Tiada suatu kesakitan melainkan telah Engkau sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah Engkau redhai dan tepat untuknya melainkan telah Engkau tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang.

            Ya Allah…
            Lindunglah sahabatku dari hilangnya nikmatMu dan berubahnya kesejahteraanMu dan mendadaknya seksaMu dan berbagai macam murkaMu.

            Ya Allah…
            Sungguhnya aku bermohon kepadaMu tabahkanlah dia dalam menghadapi segala urusan dan kekuatan dalam menerima petunjukMu.

            Ya Allah…
            Kurniakanlah kepadanya jiwa ketaqwaan dan sucikanlah. Engkaulah sebaik-baik yang mensucikannya.

            Ya Allah…
            Sungguhnya aku bermohon kepadaMu bagi pihaknya dengan sabaik-baik permintaan, sebaik-baik permohonannya, sebaik-baik kejayaannya dan sebaik-baik pahala baginya. Tetapkanlah untuknya, beratkanlah timbangan kebaikannya. Mantapkanlah imannya, tingkatkanlah darjatnya, terimalah solatnya dan ampunkanlah dosa-dosanya. Ya Allah, aku bermohon baginya kepadaMu tingkat yang tinggi di syurga. Ya Allah perkenankanlah permohonanku.

            Ya Allah…
            Sungguhnya Engkau mengetahui apa yang aku rahsiakan dan apa yang aku perlihatkan, maka ampunkanlah kealpaan dan kelalaiannya. Dan Engkau mengetahui segala hajatnya, maka kabulkanlah permohonannya. Ya Allah, aku bermohon baginya kepadaMu keimanan yang selalu mendampingi  hatinya, dan keyakinan yang kuat sehingga dia mengerti bahawasanya tidak akan menimpa dirinya kecuali apa yang telah Engkau tentukan baginya dan bahawasanya apa sahaja yang telah menimpa dirinya bukanlah semata-mata yang meluputkannya. Dan apa sahaja yang telah meluputkannya bukanlah yang semata-mata menimpa dirinya.

            Ya Allah…
            Aku bermohon baginya kepadaMu iman yang dia buat cari kebenaran. Cahaya yang dia jadikan ikutan dan rezeki yang dirinya cukupkan. Ya Allah…jadikanlah dia cinta kepadaMu dengan hatinya seluruhnya dan rela kepadaMu dengan segala kemampuan dirinya seluruhnya. Ya Allah… jadikanlah cintanya seluruhnya hanya kepadaMu dan amal perbuatannya seluruhnya hanyalah untuk mencari keredhaanMu.

            Ya Allah…
            Apa sahaja yang Engkau jauhkan darinya dari hal-hal yang dia cintai, jadikanlah hal itu sebagai penguat untuknya mencintai apa yang Engkau cintai dan jadikanlah cintanya kepadaMu sebagaimana Engkau mencintai.

            Ya Allah…
            Cukuplah diriMu bagiku, tiada Tuhan selain Engkau. Hanya kepadaMu aku bertawakal. Dan Engkaulah Tuhan yang memiliki arasy yang agong.


DOA AWAL TAHUN


DOA AKHIR TAHUN


Berfikir dengan sebaik2xnya...




"Ambillah waktu untuk berfikir,itu adalah sumber kekuatan.Ambillah waktu untuk bermain,itu adalah rahsia dari masa yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa.Itu adalah sumber ketenangan.Ambillah waktu untuk belajar,itu adalah sumber kebijaksanaan.Ambillah waktu mencintai dan dicintai,itu adalah ahk istimewa yang diberikan Tuhan.Ambillah waktu untuk bersahabat,itu adalah insan menuju kebahagiaan.Ambillah waktu untuk ketawa,itu adalah musik yang menggetarkan hati.Ambillah waktu untuk memberi,itu adalah membuat hidup terasa bererti.Ambillah waktu untuk bekerja,itu adalah nilai keberhasilan.Ambillah waktu untuk beramal,itu adalah kunci menuju syurga."



Buat kawanku



Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam.Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

ThANks KaWan....

Terima kasih yang mner mnjadi follower blog dilla....Thanks a lot sb sudi mngunjung blog dilla...
Salam awal muharam semua...Tanamkan azam bru pada dri supaya lbh yg terbaik dri tahun lpas...
Yg baik jdiln tauladan n yg kurng baik dijdikn smpadan...

Thursday, November 24, 2011

Dari "Hamka"

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adabnya dan ketinggian ilmu seseorang,bukan terletak pada wajah & pakaiannya..

Wednesday, November 23, 2011

SeLaMaT kEmBli

Assalamualaikum..

salam kembali semua...rindulh pada kawan2 semua...perkembngn dila terbaru skrng,dila keja biasa2 je sb betapa sush nk cri kerja skrng....tpi ape2 pn alhamdulillah rezeki Allah...



Wednesday, November 2, 2011

WhT are U DoiNG????

salam semua....shat ke???boring ler kawan.....tdi keja berlambk tpi bla dh settel smua bring lak.....huhuhu..tb2 rndu kawn2 kolej...ape korng bt hah...jdi pengnggr terhormat yea....yg duk goyg kaki kt umh 2....tlng2 lh ibu n ayh k..cian dorng..yg sdng keja jgn lupa hulur2kn wet gaji anda...hehehe...


Wednesday, October 26, 2011

SaLam SeMua....

lama x on blog ak ny...pe cite yea semua.....upnyer dh berubh wajah blog skrg ny yea....u smtra ny ak bt temporary at herbalife' company.....blh ler....bt tmbh duit poket....jnji halal...

Saturday, September 17, 2011

KaLi pERtaMa....



Inilah Merupakan Kali Pertama Seusiaku Dapt Menymbt Hari Rayer Bersama Family Kandung Ku Yng Lama Telah Ku Idamkn Selama 22 Tahun....Disaat Ini Perasaan Ku Sngt Gembra N Bersyukur Kepda Allah Kerna Mempertemukan Kami 1 Kluarga ....Cuma Abng Long N Adik Ak Yg Xdpt Bersama....Aku Berharp Suatu Hri Nnti Kami Dpt Berkumpul Kesmua Skli.....

TiMeR rAyA...

Tuesday, August 16, 2011

geraaaaaaam......

ish.....duk bt muka nape.......orng tgr pn xleh........heeee....geramlah.........name je kawan tpi tegur pn xleh......

Saturday, August 13, 2011

Minggu Terakhir Berkhidmat Di Sra Parit 7….

Minggu Ni Adalah Minggu Terakhir Ak Mengajar Di Sekolah Parit 7…..Rase Sedey Pn Ade Nk Tnggal Budak2…Tpi Kan Daya Ku….Kepahitan Harus Ku Tempuhi Jua… Perasaan Hiba Bla Budak2 Bertanya…”Ustazah Bila Ustazah Nk Pindah?”….”Ustazah Nk Gambar,Nanti Kami Rindu Blh Tgok Gmbr Ustazah”….”Ala Ustazah Dh Nak Pergi…Hbs Nanti Mcm Ne?”..Pelbagai Soalan Yang Diajukan….

Saturday, July 23, 2011

PrOgRm mOtIvAsI & QiaMULlai...22-23 jULaI 2011

Alhamdulillah selesai sudh program motivasi & qiamullai yang diadakan slama 2 hari 1 malm di SRA PARIT 7...u pljar tahun 5&6....aku mngmbil bhagian slot muhasabh n teknik membuat nota...aku rase seronok bersma2 ngn plajr2 tersebut namun ade beberpa pljar xbape nk join....suh bt itu xnk...ini xnk....dh mmng pljar ny xbermnt nk bljar pn...

    Ape2 pn aku mgucapkan terima kasih pada kawan2 yng trut trlibat dlm pengndalian program ini....walaupn pent tapi ak rase sngt srnok kerna objektif yng kami bt hnyalah u plajr2 itu smata2...ape2 pn bersyukur sngt  selesai sdah program tersebut...

     
   

Thursday, July 21, 2011

TeNsIoNnNnNnnn..........

                  Mkin Hari Makin Terasa Sakit Sngt Aty Ni....Geram Lah......Ya ALLAH Percepatkan Lah Masa U Ak Hbs Hadpi Semua Ni.....Aku Dh Xthu Nk Bt Mcm Ne.....Ak Memng Tersa Sngt2 Dngn Perngai "Dia" Ni....Lau Dulu Sblum Dtng Sni Jnji Nk Bt Sama Itu & Ini.....Tpi Tgok Skrng Langsung X Tnya Ak Ape2.....Mane Jnji Dulu....Ak Xthu Pe Yg Mersuk Pkran Dia Skrng Ny Yg Mnghalng U Bgthu Ak Ape2....

          Makin Hari Makin Mnyakitkan Jiwa Ak....Lagi 1 Dh Curi Aku Nyer #######...Xreti Nk Mitak Maaf Ke Ape Ke....Aku Mmng Thu Korng Tnggu Pluang Ak Xde An...Pastu Curi Aku Nyer...Lau Ak Xjmpa ######...Smpai Skrng Ak Xthu....2 Yg Ak Jmpa....Yg Lain2 Xthu Lh Pe Yg Ko Bt......Korng Bt Semua 2 Skdr Nk Suh Orng Banga2 Kan Ko An....Xpeduli Dh Celok Orng Pnyer Ke Pe...Jnj Jorng Puas An....Korang Lau Xpndai Nk Bt Bertnya Lah....Orng Blh Tlng Ajrkan...Bkan Mcm Ni Jaln Nya...Ambik Jlan Mudah Untk Kepuasaan Hty....


      
  
       

Wednesday, July 20, 2011

SoAL HaTy....sApE nk JaWab?

Perasaan aku pada pgi yang ckup menyntuh jiwa dengan khdiran hujan yang menyntuh bumi...aku tidak thu pada siapa untk aku mngadu melainkan pada ALLAH sahaja...Aku tertnya2 apakah salah aku sampai kan dorang langsung tidak memberi pluang pada ku untk berbicara...Aku igin berbicra sperti orng lain...kalau dulu kami ckup rapat tetapi aku tidak thu ape yng menyebbkn dia brubh sampai bgitu...Aku mcm xpercaya dengn sikap dia yng membuatkan aku setiap hari merasa amat tertekan bila menatap wajahnya....

Aku tgok ngn orng lain bkn main rancak lagi berbual tpi dngan ak...langsung tidak hiraukan...malah ape yang kerja aku kena bt pn dismpaikan melalui orng lain...mcm ni ke yang dianggp kawan...lau dulu beria nk bersama2 tpi bila dh bersama..mcm ni kau melayani aku...mgkin takdir bgi ak an..

Aku ade terbaca satu hadis yang mane maksudnya lbh kurng mcm ni "jika kamu ingn mengenali seorng sahabt dari segi tingkah lakunya maka cukuplah dengan sehari kamu bersamanya"...lau kite xduduk dgn dia kiter xthu perangai dia sbnr mcm ne...Tpi xpelah nk bt mcm ne mgkin ade "HIKMAH" disblik semua ni....


MuTiArA HikMaH..

Jika Kita Menjaga Hak2 ALLAH, Nescaya ALLAH Akan Menjaga Hak Kita Jika Kita Ingat Pada ALLAH Sewaktu Senang, Nescaya ALLAH Akan Ingat Pada Kita Sewaktu Kita Susah" Jika Kita Ingat Pada ALLAH Sewaktu Kita Sihat" Nescaya ALLAH Akan Ingat Pada Kita Sewaktu Kita Sakit




Tuesday, July 19, 2011

Ya ALLAH...KuAtKN DaYa kEsaBrNKU...

Aku xpuas hati btul lah...xthu pe salah ak smpai dorng bt mcm ni pada aku...ak rse ak dh bnyak sngat brlembut n mngalah....ade je xkena...lau xska ckp jelah xpayh nk bt prangai mcm 2...dorng xhormat ak lngsung ak ny yng tua dari dorang...
  Geram yang amt5x sngt....ak xthu dah nk bt mcm ne...aku tgr,tgr dh....xthu lah nk ckp mcm ne...sedey sngt rse ngan sikap dorng mcm 2...lagi satu nk ckp,ckp je kat dpan xpyah nk susit2x.....ak mls je nk ckp pe2 kan jdi btul2 lak sush lak nti....ish geram lah...
   Tpi ak thu ALLAH sntiasa brsamaku....hanya pda Nya ak mngadu...biar ALLAH saje yg mmblas perbuatan dorng pada aku....
    X sabo rasenya nk berakhir semua ni...ak dh xsnggup nk tngungg semua ni...


Saturday, July 16, 2011

Rahsia perkahwinan


Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri.   "Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat, itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa. Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi.   Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ..."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.   Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak.   Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania. Nisa berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.   Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung. Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. . Nisa dah 2 bulan... Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.   Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa.   "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa pada Zakri .   "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa   "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi.   "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kan Nisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang?" terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal, tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah.   "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu"marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh ....heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni" kutuk Zakri lagi pada Nisa.   "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri.     "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya ke dunia,"ucap Nisa sambil menangis.   Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif. Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi.   Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput... macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.   Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula... bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh... Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya.   Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding... Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sanauntuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan"kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton.   "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti" desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa   "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri.   "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang saja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.   Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya."YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding dan menangis. Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan membengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.   Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie sebok je.... " Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah cafe. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri.   "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha, ha, ha" gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri.   "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal bini dia" cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau... mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri.   "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba.   "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi.   Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ." panggilan kecemasan dari Doktor Johari   "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I datang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari. "Lan. Kau ikut aku, Nisa tak sedar diri ..." ajak Zakri pada Lan. "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom ler cepat" desak Zakri. "Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri.   Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa.... baginya Nisa mengada-ngada.. saja buat sakit untuk minta simpati... tetapi sebaliknya.....   Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang. Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.   Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari, Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan, kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di diarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering...membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. .   Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"   Assalamualaikum. Abang, Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa.. Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti kita baru kahwin... Abang panggil Nisa AYANG... terasa diri dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja.  Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang... mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA. Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa.  Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka... Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang.   Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akanmensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malang kerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging Nisa...tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama di samping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...   Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang.. Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kataorang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa... Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.  Wassalam.  Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua. Doakan Nisa.   Ikhlas dariNur Nisa   "Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.   Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya... setiap perbuatannya... seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya... kejamnya aku... Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa.   Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri.   Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya. Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan.   Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya... meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan... YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH.... akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH, Zakri, Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak... kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa...   

Thursday, July 14, 2011

Nilah orng bila dh syg pada seseorng msti kna duk jauh2....xleh dkt2.....lau x ade yng stresssss.....
kadng2 orng yng kiter syng perlu brada dcc tpi kdng2 dgn orng yng kiter syng ni btkan dri rse cpat sngt sensitif.....maklumlah dh syg an...ape yng dia ckap n ape yng dia bt cepat sngt tersntuh pada kalbu...
 Tpi orng yng kiter syng xmemahami isi hati kiter....susah2x....TPI BLA DAH ORNG MRAJUK NI SUSAH NK PUJUK....kiter dah cuba u berlmbt tpi masih nak ber kers jagk....aduyai...
    Dlam 2,3 mnggu ni persaan n pkiran cpt sngt snsitif...dlm ape jua keaadan..pelbagai2x maslah datng dlm hdup ini....Aku rase dh xmampu nk atasi nya....

Wednesday, July 13, 2011

Pertama kali aku menjejakkan kaki  di SEK.AGAMA PARIT 7,SUNGAI LEMAN...hati ku tertanya ok ke cikgu2 sek ni...tpi alhamdulillah semuanya ok...semua sporting2....yang bestnya hampir setipa hari ade je guru yng menawrkan diri u bersdkah (blanja mkn) hehehe...SERONOK.....
Pada hari ini 14/6/2011 aku tlah dpantau sbnyak 3x...2 guru pembimbing n 1 pensyarah ku dari KUIS ..


ini lah guru pembimbing ak ..namenyer ustazah PARIDAH BT HAMZAH...tq ustzah bnayk mmbantu ak...pda asalnya orng lain...tpi disbbkan hal2 trtntu maka brtukarlah tngan...



ha...yg ni plak pensyarah ku yg name dia ustaz SAPIE SABILAN....katanya tahniah p&p brjlan dgn baik truskan lagi usaha....hikhihk..




inilah warga SRA PARIT 7,SUNGAI LEMAN...masa ni kami ada lawatan smbil bljr u murid tahun 6...

oklah see u next time....

Monday, July 11, 2011

 aduyai....aku je yang beria nk jga hati n persaan orng...
orng langsung tidak peduli....penat ....

Friday, July 1, 2011

Salam syang n salam kerinduan kpda semua...
.lama xon9 dsbbkan xde tmpat nk on9...
ak ditmptkan tempt yng jauh dngn sgla2nya....
tpi ape2 pn ak bersyukur dpt tuan rumah yg baik walaupun........
kat sekolh ok cm ......ak dpt penyelia yg skima ckit...
ya Allah bnatu lah hambamu ini....
aku rindukan suasana kuis..
.rindu kawan2 ku
aziera ayunie...bibi...ana....izzati...k.tira...n k.nor...
Y a Allah bntu lah hamba mu ini...permdhkanlah sgala urusan n rezeki bagiku....

Saturday, June 4, 2011

5/6/2011

selamat pagi semua.....
dah lama xupdate blog...
rindu kt kwan2x semua......

Wednesday, May 11, 2011

Thursday, April 21, 2011

Kata-kata Pujangga:” Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh
 mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya dan
 boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya.”
alhamdulillah,....selesai sudh exam hari ini....maka tamat lah pengajian ku di sini...time kasih semua especilly my teachr...thnks a lot.....ilmu yng kau curah amat bermakna...

Monday, April 18, 2011

dia membuatkan ak tension setiap masa...
xpuas ati btul..
ade je nak dengki orng....
cuba belajar time hakikat yang ak ni  "pelajar pintar" ...kata haziq (syurga cinta)..
belajr lah dgn bermula pada diri sendiri.....jgn nk ikut orng je manjang...

ABU ALI' MUHAMMAD IBN' iBNU MUQLAH SYIRAZI

Abu ali 'ali Muhammad Ibn' Ibnu Muqlah Syirazi (Parsi: ابن مقله شیرازی) (lahir 886 di Baghdad, meninggal dunia di sana 20 Julai 940) adalah seorang kaligrafi Islam, salah satu terkemuka zaman Abbasiyah. Ia berfikir bahawa ia menemukan script thuluth, gaya kursif pertama dari Arab, walaupun tidak ada yang sesuai aslinya tetap.
Ibnu Muqlah juga seorang pegawai kerajaan. Pada usia 22 ia adalah seorang juru tulis serta mengadakan dua pekerjaan penting yang lain. Dia wazir tiga kali di bawah Abbasaid khalifah di Baghdad. Setelah bertahun-tahun berjuang untuk menyebabkan ia percaya, ia awam dimalukan dan dipenjarakan di 936. Setelah empat tahun penganiayaan, ia meninggal.
Dikatakan bahawa tulisan dituangkan dari tangannya, dan pengikutnya ia dianggap seorang nabi dan pahlawan. Seiring dengan Ibn al-Bawwab dan Yaqut al-Musta'simi, ia dianggap sebagai pengasas gaya moden.
yunie aziera???cantik gak
aziera ayuni.....luv u yng....
Bt  aziera ayunie,farahwahida,ana,zara,bibie.....nti pas exam kiter kuar sama2 na.....hari jumaat tau...

exam..ooo..exam...

Hari ny exam ke 2 iaitu...KHAT...aduyai...nmpk sng tpi...masyaallah susah dol.....ehm...sat agi jdi lah khat hemtam sajelah labu...

Friday, April 15, 2011

macam ner nak jdi seorng guru yng berdidkasi???

cita2 ku semakin hampir..

Bebrapa blan lgi ak akn nergelar seorng guru...Adakah aku layak untuk menerima gelaran itu....
masyaallah..Ak akn mendidk ank bangsa menjadi seorang yang mengenal ABC 
dan  اب ت 

Thursday, March 24, 2011

kawan baek ku tlh slmt mlhirkan seorng putera pada hari ini (nurfiyusreen).....tahniah syng...mga2 smua nya selamt....maklong x sbo nk mlhat ank saudara maklong yang sulung ni.....

Tuesday, March 15, 2011

aku merayu padamu

1 stu lgi kjdian yang mnimpa di bumi kita ni......n 1 lagi petanda hari kiamat semkin tiba....wahai kaum-kaum yg trdpt di muka bumi ni....bertaubat lah kamu seblum tiba harinya.....ak smkin resah menanti hari...apkah kesudhan bumi kita ini...bangkitlah kamu dri brmimpi siang hari......jdi kan dunia ini realiti...mask n peluk lah islam bg yg non muslim...n yg dah islam kembalilah ke pgkal jlan....ak merayu padamu wahai penduduk bumi....bangkitlah n sma2 lh kita mmprtngkatkan amaln kita..biar bumi ini di sinari oleh amaln2 soleh,hidp disinari ayt2 al quran..wahai pnduduk bumu buka lah mata mu seluas2nya....pndng lah dunia ini sedlm2 nya...:(

Monday, March 14, 2011

akhirnya kemenangn milik kami....
sebelum berangkat ke program BIG at PD
alhamdulillah...bersyukur sangt2x pada YANG MAHA PENCIPTA....kerna di berikan keshatn pada ku untuk mngikuti BIG kali ini....walaupn kshtn xbpe mgizinkan nmun dpt ku tempuhinya dgn teng....1 mggu aku terlantar sakit mmbuatkan ak mengingti saat untk mnghadapi MATI....ape2 pn thanks kwan2x yng telh bersush payh mnjga ku waktu ak dlm kskitan....bersyukur pd ILAHI kern dikurniakan kwan yang sngt prihatin....terima ksih SUZILAWANI,FARAH,ANA,BIBI,UNIE,ZARA,K.TIRA.ASILA,K.NOR...Syng korng..
alhamdulillah...semuanya sudah selesai kem  bina insan guru yng berlngsung 4 hari 3 malam kt PD ...best sngt2...yng pling best....aktiviti pantai...dpat main kayak,rakit,n yng pntng dpt ampng badan n berenng.....best sagt....

Tuesday, February 22, 2011

my bufday....

thanks yang maner wish my bufday...expecialy my hubby....thnks dear....
untuk uniey,bbiey,ana,k.nor,farah thank 2 u all....love u so much...korang lh yng jdi tulang blkng akak kat sni....
gudluck 4 paper aqidah sok....

Sunday, February 20, 2011

alhamdulillah...

selesai sudah kertas pedagogi...syukur sngt pe yng dibncng masuk....walaupn x seberapa....
 alhamdulillah....tnggl 2 paper lagi...
 AKIQAH & TARANUM......

Friday, February 18, 2011

kenangan.... : )

semalm lah pertama kali ak mkn nasi yang bernama bujang......hehehe
kepada : uniey,ana farhana & bibie...thnks...korang memng best n thnks krn perkenlkn akak nasi bujang...hahaha
bujang ...ooo.....bujang.....rupa2 nya..

Thursday, February 17, 2011

expecialy :g-la, k.nor,farah.unie.ana farhana.bibie,intan,nin,zara,fyfy,ana rasyada,izzati,nik.....

kenapa kawan????

snggup kau kianati persahabatan kita...kenapa harus menkhianati persahabtan kite...sunggh ku tdak percaya snggup kau bt mcm ni.....di saat ak mmerlukan mu untk berbicara.....

Alhamdulillah

dah selesai 2 paper ....DPNT & DPNE......syukur sngt2 lau pun sdikit ketidkpuasan hati pada jwapan yg diberikan...tpi hatiku redha untuk menerima apa shja kptusannya nnti...he said " what u give u get back "

Tuesday, February 8, 2011

kenapa???

kenape setiap kesalahan itu harus ditunding jari pada orang lain...kenapa tidak di tunding pada diri sendiri????